Najnowsze analizy dotyczące preferencji nabywczych wyraźnie sugerują, że konsumenci najczęściej składają swoją lojalność tam, gdzie firmy i marki podejmują kroki na rzecz społeczeństwa. Obecnie, większość producentów artykułów spożywczych umieszcza w zasięgu wzroku klienta różnego rodzaju certyfikaty na swoich opakowaniach. Niemniej jednak, nie każdy z tych certyfikatów jest dowodem na konkretne działania na rzecz ochrony przyrody czy wspierania lokalnych społeczności.
Zgodnie z drugim globalnym badaniem postaw konsumenckich Goodpurpose przeprowadzonym przez think-tank Strategy One, będący częścią agencji Edelman, 42% respondentów stwierdziło, że jeśli produkty są jednakowej jakości i kosztują tyle samo, to ważniejsze od designu produktu, innowacyjności czy lojalności wobec marki, staje się zaangażowanie społeczne.
68% uczestników badania zadeklarowało lojalność wobec marki zaangażowanej społecznie. Pomimo tych wyników, dane pokazują, że firmy muszą poprawić sposób komunikowania informacji o swoich akcjach społecznych, bowiem tylko 40% respondentów potrafiło wskazać firmę, która takie działania podejmuje.
Angażowanie się w sprawy społeczne pozytywnie wpływa na skuteczność promocji- 52% konsumentów poleciłoby markę zaangażowaną społecznie, a 54% pomogłoby w promocji jej produktów. Kluczowym punktem tej metody badań było określenie najodpowiedniejszego obszaru społecznego dla każdej marki, który mógłby służyć realizacji jej działań. Kupujący uważają, że najważniejszymi obszarami są: ochrona środowiska (88%), poprawa zdrowia (86%), walka z ubóstwem (84%) i równość szans edukacyjnych (82%).
Polscy konsumenci stają się coraz bardziej świadomi i na sklepowych półkach szukają produktów, które nie tylko posiadają różnego rodzaju odznaczenia, ale dodatkowo mogą wykazać rzeczywiste korzyści dla środowiska naturalnego czy lokalnych społeczności.